det är som det är.

Idag när jag delat ut lite mediciner till en patient jag hade hand om så satte jag mig en stund och snackade lite med denne eftersom det var en ovanligt pratsjuk herre vi hade att göra med. Det här var en väldigt skojfrisk karl men det smög sig in allvar i hans röst då han berättade om hur det är att drabbas av sjukdom när man fortfarande har så mycket kvar att uträtta i livet. Vi pratade en stund om detta men sedan när jag var tvungen att jobba vidare så ryckte mannen på axlarna och sa att man ändå skulle vara tacksam för det alltid finns de som har det mycket värre.
Jag höll med honom om detta och sa, så som jag ofta säger; "-Ja det är som det är här i livet!".

Mannen (som hade sina rötter söderut) sken upp och utbrast; -Det där uttrycket har jag inte hört sen jag jobbade som lokförare i Kiruna! Det är ju det bästa uttrycket som finns! Det krävs en äkta norrlänning för att säga något sådant klokt,Jag måste komma ihåg det där nu!

Numera när vi möter varandra i korridorerna får jag alltid höra; - Hej Ida. Det är som det är!

Det är som det är. Ibland är det inte svårare än så. enkelhet a´la norrland att leva efter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback