Om klimatförändringar,juleslut och könsrollerna.

Det är kallt som attan här i mina hemtrakter. Jag har spenderat kvällen hos min mor och far i Kullen och där visade termometern på 25 härliga minusgrader. En perfekt dag att ligga in och se på film och äta mat! Vi pratade om det för någon dag sen, om hur det förut när vi var ung,typ gick på grundskolan, ofta under vintrarna förekom dagar då det var 20-25 grader kallt men att det numera är mer sällsynt. Jag måste börja köpa lågenergi lampor,klimatförändringarna kryper närmare inpå. ( inte för att det gör mig så mycket med varma vintrar men jag får hjärteknip av isbjörnar som inte har någon is att leka på!)

Annars börjar det klia i fingrarna att få plocka undan julen. Igår när jag handlade på konsum tänkte jag slänga ner en burk pepparkakor i korgen för att ha något att bjuda kaffegäster på, men när jag stod där med kakorna i handen tänkte jag liksom;
 -Pepparkakor? Nej nu får det räcka!
Jag tror jag drack den sista koppen glögg också under våran spelkväll igår. Vi spelade brudarna mor grabbarna i en omgång "Kampen mellan kvinnor och män" och sedan TP.

"Kampen mellan kvinnor och män" är precis som namnet indikerar ett spel där männen ska svara på "kvinnofrågor" och kvinnorna ska ge svar på "frågor om män". Jag må säga att det var ett spel som höll hårt på könsrollerna.
Alla "kvinnliga frågor" handlade om gardiner och barnvagnar medan frågorna som handlade om män rörde motorer,sprit,vapen..och typ historia?
 Vadå liksom? Sist jag gick i grundskolan så hade pojkar och flickor gemensam undervisning och borde rimligtvis kunna precis lika mycket om historia. Men vad vet jag? Det kanske är min lott i livet att vara expert på gardinupphängningar?

Nej kanske man ska göra ett försök att vända tillbaka sitt dygn? Sov gott kompisar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback