Är min skinka rå?

Det är baske mig inte lätt det här med julskinkor mina vänner.  Det hela började med att S ringde mig under ett arbetsskift för att meddela att han gått en tipspromenad och vunnit en julskinka. Jodå. 2,5 kilo vägde denna lilla ex-grisen också. Eftersom vi aldrig har behövt tillaga vår egen juleskinka så är ingen av oss direkt expert på området men jag tänkte liksom att man skjutsar  väl in skinkan i ugnen och sen får den stå där någon timme. jodå.

Igårkväll började vi titta på skinka och till vår glädje såg vi att det stod recept på plasten som var runt skinkan.
"Tillagas 10-15 minuter", stod det.
 Här ser man vilken nytta man har i 2 år universitetsstudier där man alltid får lära sig att använda sig av tanken "är detta rimligt?".  För nej,en skinka på som väger lika mycket som ett nyfött barn kan omöjligt bli klar på "10 till 15 minuter", det är icket rimligt! (vem sa att det var onödigt med studieskulder på 190 000? Ni ser vilken nytta man har av sina förvärvade kunskper!)

Här tog ett frenetiskt googlande och sökande i kokböcker vid och tillslut kunde vi enas om att det är griljeringen som ska på efter att skinkan är klar som tar 10 minuter i ugnen, för att tillaga sjlva skinkan får man räkna med en timme per kilo skinka ungefär. nu vet ni det. Efter den informationen gick vi och lade oss och utlyste morgondagen (läs:idag) till den stora skinklagar-dagen!

Imorse hade S upptäckt att det stod "kokt julskinka" på förpackningen. Julskinkan är tydligen redan tillagad??
Jag står här med skinkan i famnen och ser ut som ett frågetecken. Ska den tillagas eller inte? Det står onekligen "kokt julskinka" på den men den ser hel rå ut. ska den se ut så? är det bara att smeta på griljeringen nu?


Det är smärtsamt att bli vuxen och inse att det fullproppade julbordet som man alltid satt sig vid inte har lagat sg själv.

fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha. Det här var rolig läsning. :) Hoppas ni fick till en skinka trots allt...

2007-12-19 @ 01:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback