Feminist javisst (eller: Min son ska få heta Rut om jag vill det!)

Jag läser i aftonbladet att Miljöpartiets ungdomsförbund Grön Ungdom kämpar för att kvinnor inte ska behöva bära bikiniöverdel i badhusen eftersom klädreglerna ska vara jämnställda och lika för kvinnor och män. Bikiniöverdelar och baddräkter är tydligen någon form av könsdiskriminering.

Ja vad ska man säga om detta? Jag säger vilket jädra SVAMMEL. Det är faktiskt så man nästan blir förbannad i brist på annat.
Har inte dessa ungdomsförbund bättre saker att komma med så tycker jag det är hög tid att det lägger hatten på hyllan,klappar igen kiosken och ägnar sig åt vettigare saker. För ett tag sen var det väl SSU som tog upp frågan om att man borde få döpa sina döttrar till Rune och små gossar till Lisa. Om man ville alltså.

Finns det inte viktigare frågor att som ungdomsförbunds strida för? Viktigare jämnställdshetsfrågor?
Lika lön för lika arbete? Mer jämnställd könsfördelning? hallå någon?
Är inte dessa två exempel av många mer relevanta att ta upp striden för än att lägga ner energi på att driva ett krav om att man ska få gå topless på allmänna badhus?

 Feminist javisst självklart,men är det bara jag som tycker att jämnställdhetsdebatten ibland tar löjliga former och att man istället borde koncentrera sig på vad riktig jämnställdhet borde handla om?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback