Jämnställdhet 2010.

Jag sitter här, lite i affektion, och tänker på det här med jämnlikhet och könsroller. Jag har helt plötsligt kommit till en ny insikt om att det är vi kvinnor som förstör för v arandra när det kommer till jämnlikhet många gånger.

Hur ofta hör man inte - oftast i samtal med och av andra kvinnor - att man som ung kvinna ska ta för sig, tro på sig själv, tänka på vad man själv vill och vinner på och skapa sig en bra framtid med bra förutsättningar. Var självständig! Var oberoende! Gå din egen väg!

Men när man sedan gör det. När någon gör verklighet av alla fina ord om självständighet och nytänkande. När någon tänker på sig själv och går den väg man mår bäst av. Då är det baske mig inte männen som har åsikter om det, utan andra kvinnor. Det är vi kvinnor som ger varandra dåligt samvete, som får mig att grubbla och som får oss att tänka "men inte kan väl jag?". Vi behöver inga män som hindrar oss. Det gör vi så bra själva mot varandra. Vi håller fast varandra i de invanda rollerna. och sen klagar vi hellre i fikarummen.

Jag har aldrig känt mig hindrad av en man. Jag har fått de bästa råden och den bästa peppningen av killar i min närhet. "Tänk på dig själv - ingen kommer tacka dig för något annat!"
Brandtalen om kvinnokraft är ju bara tomma ord om vi inte står upp för varandra när det väl blir verklighet?

Det största hotet mot jämnställdheten 2010 är kvinnorna. Jag är nog allt en smula besviken på mitt eget kön.

Kommentarer
Postat av: Liamputtong

Åh, jag kunde inte hålla med dig mer partner! Ytterligare ett exempel som jag blir knäpp på är att 50-talsidealet börjar komma tillbaka - unga tjejer som berättar om hur de inte kan få ro att sätta sig och äta middag om inte köket är sproilans rent först, skämtsamheter om att "jag låter inte min kille dammsuga för han gör ändå bara fel" o.s.v. Jag blir knäpp!! Ibland känns det som att våra morsor och mormödrar slitit förgäves för allt det vi har, vår generation bara sumpar det och säger saker som att "Men Sofia, är inte du lite för ung i yrket för att plugga vidare redan..?" och försöker få en att tvivla på sig själv bara för att de själva sitter i samma fikarum på samma pinnstol år efter år och börjar bli en del av inventarierna trots att de egentligen skulle kunna vad de vill av sina liv om de bara VÅGADE.



Jag håller på dig Ida, du kan göra precis vad du vill och det kommer gå skitbra! Så det så!

2010-04-22 @ 13:26:36
Postat av: Anonym

Bra Ida! Gissa vilka som har ifrågasatt mitt val nyligen...de flesta har sagt att det är modigt att prova nåt nytt, men några (som alltid ser glaset som halvtomt i stället för halvfullt) börjar ojka sej om pension, trygghet, pengar mm. Du kan inte hjälpa andra om du inte mår bra själv, vi ska vara lite mer snäll mot oss själva, inte döma oss själva, det betyder inte att den ohälsosamma egoismen behöver ta över. Släpp in lite mindfullness i livet - Lev här o nu, älta inte det som varit - Oroa dej inte för det som kommer, det kan du ändå inte göra nåt åt idag.

Kram Mam

2010-04-22 @ 21:07:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback