Om att få mycket resa för pengarna.

Nu är vi på plats i Karlstad,men VILKEN RESA det var för att komma hit. Som ni kunde läsa i förra inlägget så hade vi EN DEL packning med oss. Vi hann inte mer än på tåget på Gällivare station innan en farbror utbrast "ojoj ska ni flytta eller?". Nåväl.
Vi var iallafall överens om att natt-tåg var det bästa alternativet med alla våra väskor,vi sover de flesta timmarna av resan och har bara ett byte att bråka med de 9 väskorna på. Trodde vi ja.

Vi kanske borde anat oråd när vi redan var 1 timme sena från Gällivare,men 1 timme i SJ-sammanhang är ju liksom inget att bråka om,det får man ju liksom ha med i kalkylen. När vi ska kliva på tåget så finns inte våran vagn med nr 12 med. det finns bara sittvagnar. När vi står på perrongen och kliar oss i skallen så kommer konduktören och förklarar att eftersom tågen varit så försenade (nähä?) så har de inte fått med sig sovvagnarna på detta tåg utan vi får hoppa av i Boden och byta till ett natt-tåg där istället.
Jag hade redan här lust att påpeka för vår kära tågkonduktören att här med den här packningen, är det liksom inte bara att "hoppa på" något tåg. Iallafall.
Efter mycket trix och fix. Ompackning och omfördelning av väskorna så kommer vi på vår sovkupé. Vi fikar,tar oss en öl och går sen och sover. Bror och S är vakna lite längre än mig och genom min sömn hör jag hur de någongång på natten säger "-men alltså,hur länge ska vi egentligen stå stilla här?".
När jag vaknar på morgonen borde vi bara ha ca dryga timmen kvar till stockholm. Dock är det misstänkt mycket snö utanför tågfönstret och när vi stannar vid en station så ser vi till vår förskräckelse att vi är i....ÅNGE!!
Vi har ju knappt lämnat våra hemtrakter!!
5 timmar försenade och med ett förlängesen missat anslutningståg till Karlstad anländer vi tillslut till Stockholm. Där får vi veta att vi är ombokade tlll ett nytt tåg men att vi måste hoppa av i mitten av ingenstans (laxå? någon?) för att åka taxi sista biten. Detta skulle enligt personalen bli det snabbaste alternativet.
SNABBASTE ALTERNATIVET? DET VERKADE NI INTE BRY ER OM NÄR VI STOD OCH FÅNGADE DAGEN I TRE TIMMAR I BASTUTRÄSK INATT,ville jag gapa och skrika. Men det gjorde jag såklart inte utan tog mina biljetter och satte mig på det nya tåget.
Väl på plats så tar den nya konduktören våra biljetter,tittar på dem och säger "taxi ja..nja,det har blivit lite ändrade planer serni. Ni får åka landsvägsbuss sista biten istället.." Behöver jag ens nämna att vi när vi sedan utsvultna frågar åt vilken vagn restaurangvagnen ligger får svaret att det inte finns någon?
Men vi kom fram! vi är här nu.
Och jag påminns plötsligt om varför jag efter min studietid i Umeå lovade mig själv att aldrig mer åka tåg.
Miljön får ursäkta,nästa gång tar jag flyget.

Kommentarer
Postat av: River

usch vilken resa. förstår du att jag inte åker upp så ofta? nu stannar vi här nere ett tag och njuter av södern :)

Postat av: linda

Jag skrattar så jag kissar på mig. Detta hade jag såklart inte gjort om det var just JAG som befann mig på denna resa. Skönt att ni är framme efter mycket om och men. Hoppas att du trivs bra och inte får för dig att ta alla de där väskorna och flytta upp igen inom kort!'Kram

2010-01-19 @ 01:10:18
URL: http://kamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback