Bredbandssupport for dummies.

i väntan på att fiskgratängen ska bli klar i ugnen sätter jag mig på hallgolvet en stund. Mitt trådlösa bredband vägrar självläka och därav har min hall blivit min datahörna. Ikväll får jag dock herrbesök, han kanske kan skona min lilla rumpa från träsmaken man får av att sitta på ett golv, men om han kan det så kommer jag bli arg och sur för att jag inte kunnat ordna det själv. Det är baske mig inte lätt. Can´t live with me,can´t live without me! ;) Jag har dock saknat honom. väldigt mycket.

En sak jag numera vägrar att nedlåta mig till,är att ringa bredbandsbolagets support. Jag känner mig aldrig (helt utan anledning dessutom) så dum som då,och detta har utvecklats till en stor fobi för mig. Jag ser framför mig de unga datanördskillarna tyst sucka och himla med ögonen när jag inte vet hur man ska "reparera nätverksinställningarna". Precis som om det är någon allmänn vetenskap man får med modersmjölken?

-Har du satt i nätverkskabeln i datorn nu?
-Ja det har jag!
-Är du riktigt säker på det?
-Ja det är jag
-*tystnad* hm.....okej.

Jamenhallåvadå. Man kanske inte råkar vara något tekniskt Einstein och man kanske aldrig kommer knipa det där nobelpriset i bredbandsuppkopplingar och jag kanske på något sätt har råkat ta bort microsoft words från datorn just efter att min baby installerat det åt mig och det här med att få in låtar på min nya ipod kanske var ett projekt som hette duga MEN HEY, jag vet faktiskt hur man sätter i en nätverkskabel!
 Jag VET t.o.m vad en nätverkskabel är! att man ska behöva bli förbannad!:)

Efter många dyra mobilminuter med två olika bredbandsbolagskillar som inte kunde hitta felet (vid det här laget fungerade inte internet överhuvudtaget) kom vi tillslut till en väldigt lyckad och skitsmidig lösning.

"-du kan ju låna hem någonannans dator och prova koppla in den hemma hos dig. annars får du ringa igen!"

Jamen strålande! jag knatar över till grannen och hoppas för enkelhetens skull att de äger en laptop och sen är saken biff.  Tack så mycket för hjälpen liksom.
Jag förstår att det inte alltid är lätt att hjälpa folk med deras bredbandsproblem över en telefon och att det krävs en stor dos tålamod när t.ex. Fru X (nämner inga namn,men en ledtråd är att jag fått halva min genuppsättning av denna underbara person), efter varje instruktion om att klicka på något frågar:

"med höger eller vänster musknapp?"

 men frågan är dock fortfarande om killarna som sitter i support är för duktiga själv på datorer så de helt enkelt blir värdelösa på att förklara,instruera och hjälpa eller om det ve och fasa,sitter såna som jag på supporten som bara lärt sig vad de ska säga utantill och följer någon slags manual/felsökningsschema för bredbandsproblem? Att en sån som jag faktiskt jobbat för Glocalnet stärker min sistnämda tes.

Kommentarer
Postat av: Fia

haha, jag instämmer helt och hållet! och ja, det faktum att både du och jag jobbat för glocalnet (och bredbandsbolaget) stärker din tes, och är dessutom jädrigt skrämmande. haha.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback