Att stjäla från en tjuv.

Nu ska ni få höra. Ikväll när jag skulle traska bort och hälsa på en vän på Ålidhöjd så tog jag en genväg genom iksuhallen. När jag kommer ut genom huvudentren så ser jag min cykel!! Min stulna cykel står helt ogenerat parkerad just utanför entren med ett nytt lås i hjulet! Först slängde jag bara en snabb blick på cykeln eftersom det var en likadan som jag haft men sen ser jag klistermärket på bakskärmen där det står "Sunes cykelverkstad,Gällivare" på.
Detta klistermärke avslöjar ju liksom att det inte är någon supermountainbike vi snackar om. Jag menar,det är nog bra många år sen Sunes cykelverkstad existerade men det hör inte hit mina vänner! Det är en skitbra och snabb cykel som jag dessutom fått ärva från min älskade vän N när hon flyttade. Hur dum är man inte också om man inte pillar bort ett sådant märke när man snor en cykel? Har tjuvar ingen skam i kroppen när de inte ens försöker dölja att det är någon annans cykel man cyklar omkring på?
Jag blir så arg så jag nästan lackar ur!

Om det inte vore för att jag redan var sen dit jag skulle så skulle jag satt mig utanför Iksu och väntat till någon kom ut och låste upp cykeln. Jag funderade även för en kort stund på att bära iväg hela cykeln med lås och allt men det kändes liksom inte lämpligt med allt folk runt ikring mig. Det ångrar jag dock lite nu.
Ni som kan lagboken,det här med att sno tillbaka stöldgods? får man det?

men nu är spaningen i gång. Cykeltjuven tränar på torsdagar mellan 19 och 21. Jag har honom eller henne på spåren. Fortsättning följer..

Kommentarer
Postat av: Emil

Jag tror faktiskt inte att man får sno tillbaka sin stulna cykel. Låter konstigt, men jag har ett svagt minne från rättskunskapen gällande den frågan. Annars kan jag hänvisa dig till juristlizen på densistabloggaren.blogspot.com

2008-03-28 @ 01:20:06
Postat av: Anonym

... och jag väntar med spänning på en fortsättning på den här historien. tjuven ska inte få cykla ostört på umeås gator. du borde ha väntat!

2008-03-28 @ 01:21:05
Postat av: Den tvivelaktige juristen

Tja! Som jag sa tidigare så är det inte okej att stjäla tillbaks sina grejer... ("Självtäkt" bla bla bla...) Men hade jag varit du så hade jag nog beväpnat mig med ett nytt cykellås tillsvidare och så småningom göra ett nattligt besök på IKSU... Om nu inte farbror Blå vill hjälpa till såklart. ;)Lycka till!

Postat av: Ida

Tack för tipset Lisen! jag tror mer på att ta saken i egna händer än att kontakta polisen faktiskt :) vilken tur att jag stötte på dig,vi gick just och diskuterade detta med att sno tillbaka sina grejer,haha.

2008-03-28 @ 23:24:14
URL: http://novey.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback